Tuesday, January 27, 2009

Palestin Talkshow

Posted by Majlis Tertinggi Kelab UMNO Jakarta |


Alhamdulillah pada 24 Januari 2009 yang lalu, satu Talkshow berkenaan isu Palestin-Israel telah pun diadakan di Auditorium Fakultas Kedokteran Universitas Trisakti.

Program anjuran PKPMI-CJ dengan kerjasama Kelab UMNO Jakarta ini bertujuan untuk meningkatkan lagi kesedaran orang ramai tentang isu global serta menambahkan lagi ilmu pengetahuan disamping memerluaskan gambaran para pelajar tentang konflik yang terjadi di Gaza ini.

Panel khas yang dijemput bagi mengupas persoalan-persoalan adalah Sekretari Jenderal dari Komite Indonesia untuk Solidaritas Palestina (KISPA), Ustaz Ferry. Ustaz Ferry adalah seorang yang sangat berpengalaman dalam isu ini dan bergiat secara aktif dalam mengumpulkan dana derma (ubat-ubatan dan makanan) kepada mangsa di Palestin.

Antara yang disentuh oleh Ustaz dalam bantuan yang boleh diberikan oleh umat dunia kepada mangsa-mangsa peperangan seperti di Gaza adalah 5D. Dari semudah-mudah Doa, orang ramai juga boleh membantu dengan Dana, Dakwah, Demonstrasi, dan negosiasi Diplomasi.

Pada akhir acara, sumbangan para pelajar Malaysia seluruh Jakarta yang dikutip melalui kempen ONE MAN ONE DOLLAR turut disampaikan kepada pihak KISPA. Jumlah kutipan akhir mencecah lebih 7.5 juta rupiah.


Turut hadir dalam majlis ini adalah En Hanip Hj Mat Salleh, Menteri Kaunselor Kedutaan Besar Malaysia, Prof. Dr Julius, Dekan Fakultas Kedokteran Univ. Trisakti, Dr Anas, Wakil Dekan II, saudara Agung, Ketua Badan Eksekutif Mahasiswa Fakultas Kedokteran Trisakti, saudara Ahmad Nabieh, YDP PKPMI CJ dan saudara Rizal Abd Rahman, pengerusi Kelab UMNO Jakarta.






0 comments: